Si consulent wat is dat?

En dan ben je SI consulent. Wat klinkt dat toch fijn. Het klinkt niet alleen fijn het is ook fijn. ‘Waarom?’ zul jij je wellicht afvragen.

Om dat te begrijpen neem ik je graag mee in wat dat nu is, SI.

SI staat voor Sensorische Informatie verwerking oftewel zintuigelijke informatieverwerking.

Alle informatie die we binnen krijgen komt binnen via onze zintuigen. En als je verwerking prima is heb je nergens last van.

Maar wat nou als er ergens een hapering zit?

Als informatie (prikkel) te heftig binnen komt?

Of juist niet of nauwelijks binnen komt?

Dan kun je je vast wel voorstellen dat dat problemen op kan leveren. En die problemen worden vaak niet goed herkend en daardoor wordt er een verkeerde interventie opgezet en/of niet goed op gereageerd door de omgeving.

Het onderstaande is wel wat zwart wit, uiteraard kun je dit niet altijd zo zeggen, maar het zijn duidelijke voorbeelden van hoe er vaak gedacht wordt.

Neem nou bijvoorbeeld dat kind in de klas die nooit eens stil zit. Die steeds maar verzit, op zijn been gaat zitten, hangt op tafel die kennen we allemaal wel.

Wat wordt er dan vaak gedaan?

Even uit de klas gezet met werk, ga jij maar even op een rustig plekje zitten.

Maar heb je je wel eens afgevraagd of dit wel is wat die nu nodig heeft?

Misschien is dit kind wel zo wiebelig omdat hij heel druk is om bij de les te blijven, misschien moet hij wel zo veel bewegen omdat hij anders helemaal niet meer op kan letten.

Dit is een voorbeeld die iedereen wel kent, maar waarbij er nog te vaak verkeerd gehandeld wordt.

Maar nu een ander voorbeeld.

Dat kind (vaak toch een meisje) dat lekker rustig is, waar je in de klas geen ‘last’ van hebt. Wat zichzelf prima lijkt te vermaken.

Wat nou als ik je vertel dat dit kind wel eens minder op zou kunnen letten dan dat drukke kind.

Heb je daar al eens over nagedacht?

Dit heeft te maken met de alertheidfases. Er zijn 5 alertheidsfases en door de dag heen schommel je een beetje tussen 2 en 4 en soms ook 5 (die zien we bij kinderen geregeld)

1 is slapen

2 is wakker, maar niet gericht actief

3 is wakker en alert, dit is de leerfase en fase waarin je optimaal functioneert

4 is wakker en geagiteerd

5 is de ontlading (boos, verdrietig)

Over de kinderen hierboven beschreven zou je kunnen zeggen dat de het rustige kind in fase 2 zit en daar ook prima in lijkt te willen blijven en dat het drukke kind stinkend zijn best doet om in fase 3 te komen en te blijven.

Bij de SI kijken we verder dan alleen het gedrag wat je duidelijk kan zien. Een goede video observatie is daarbij heel belangrijk. Wat zie je echt en wat betekent het wat je ziet. Welk zintuig krijgt te veel of te weinig informatie binnen? Of krijgt het zintuig voldoende informatie binnen, maar weet het kind niet wat het ermee moet? In welke alertheidfase zit het kind en wat doet het al zelf om te reguleren.

Zo mooi om hier mee bezig te zijn. Maar het blijft natuurlijk niet alleen bij een observatie. Na de observatie kan ik een sensorisch dieet opstellen. Hierbij moet je niet denken aan een dieet m.b.t. voedsel, maar een dieet m.b.t. de zintuigen. In welk zintuig is wat nodig en hoe kun je dat stimuleren. Door een goed sensorisch dieet neemt het ongewenste gedrag af. Het kind leert zichzelf en zijn lichaam beter kennen en kan daardoor ook steeds beter in fase 3 komen en blijven.

En daarom ben ik SI consulent. Om ouder, coaches en leerkrachten van deze kinderen van informatie te voorzien, zodat ze meer begrip krijgen en meer grip krijgen op hun gedrag.

Wil je meer weten? Neem dan contact met mij op en kijk op mijn aanbodpagina daar staan 2 nieuwe trajecten. 1 voor ouders en kind en 1 voor coaches, ouders en leerkrachten en iedereen die meer willen weten over SI.